Aydın Hedef Gazetesi Muhabiri Özge Çümlek'in haberine göre; Aydın şehir merkezinden geçen demiryolunda, son yıllarda meydana gelen trafik kazaları ve intihar vakaları dikkat çekici boyutlara ulaşırken, bariyerlerin ve alarmın, trenlerden bağımsız çalışması da zaman zaman vatandaşların büyük panik yaşamasına sebebiyet veriyor. Özellikle son aylarda kontrol sisteminin trenle eşzamanlı olmaması, yaya ve araç trafiğini de sekteye uğratırken, kazalara davetiye çıkarması büyük tepki çekiyor. Gelinen süreç dahilinde şehir içinden geçen tren yolunun şehir dışına taşınması talebi bir kez daha gündeme gelirken, bu kapsamda Aydın’daki siyasiler, sivil toplum örgütü temsilcileri ve demiryolunun mahallesinden geçtiği Aydınlı muhtarlar, Aydın Hedef Gazetesi’ne yaptıkları özel açıklamalarında yetkililerden soruna acil çözüm bulunmasını istedi.
ŞEHRİN GÜNEYİNE TAŞINMASINA SICAK BAKILMIŞTI
Aydın’da hatırlanacağı üzere 2014 yılında şehir merkezinden geçen demiryolunun şehir dışına taşınması gündeme gelmişti. Hazırlanan projeye göre; Çift hatlı olası planlanan demiryolu için, şehir merkezinde çift hat yapmak yerine yeni güzergah belirlenerek şehir dışına çıkarılması planlanmış, bu konuda Efeler Belediyesi’ne yazı gönderen Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları (TCDD) 3. Bölge Müdür Yardımcısı Murat Bakır, Aydın Denizli arasında 2. hat yapılması için etüt proje ve mühendislik çalışmalarında kullanılmak üzere 1/1000 ölçekli imar planını istemişti. Demiryolu çalışması için şehrin güneyine taşınmasına sıcak bakan dönemin Efeler Belediye Başkanı Mehmet Mesut Özakcan ve meclis üyeleri de söz konusu çalışma kapsamında 6 kişilik özel komisyon kurmuştu. TCDD 3. Bölge Müdürlüğü, Efeler Belediyesi’ne 22 Temmuz’da resmi yazı göndererek, Çevre ve Orman Bakanlığı’nın 1/100000 ölçekli çevre düzeni planına aykırı olarak mevcut İzmir-Aydın-Denizli demiryolu hattına ikinci bir hattın ekleneceğini ifade etmiş, proje çalışmalarında kullanılmak üzere 1/1000 ölçekli uygulama imar planlarını talep ettiğini bildirmişti.
EFELER BELEDİYE MECLİSİ’NDE KOMİSYON OLUŞTURULMUŞTU
Özakcan, Efeler Belediye Meclisi’nin Ağustos ayı ikinci toplantısında, TCDD 3. Bölge Müdürlüğü’nden gelen talebi meclis üyeleriyle paylaşmış, yapılan toplantıda şehrin içinden geçen İzmir-Aydın-Denizli demiryolu hattının güneye kaydırılması için görüş birliğine varılmıştı. Çalışma için oluşturulan komisyona; CHP’den Fikri Aydın ve Hakkı Gümüş, MHP’den Ertuğrul Özdemir, Afşin Burak Öztürk, AK Parti’li Üye Ahmet Ünveren ve Rıza Posacı da oy birliğiyle seçilmişti. Mevcut şehirlerarası demiryolu hattına ikinci şeridin eklenmesi için ayrılan kaynağın mevcut demiryolu hattının güneye kaydırılması yönünde sarf edilmesi için yerel yönetimler, ilgili kurum ve kuruluşlar, sivil toplum kuruluşları ile işbirliği sağlamak üzere çalışma komisyonu oluşturulmuş, demir yolu hattının şehir dışına taşınmasıyla eski hattın yeraltı raylı sisteme dönüştürülebileceği ve üzerinin de yeşil alan ve park olarak kullanılabileceği belirtilmişti.
AK PARTİLİ POSACI SÜRECİ ANLATTI
Oluşturulan 6 kişilik çalışma komisyonun içinde yer alan TBMM 27. Dönem AK Parti Aydın Milletvekili ve 2014 yılında Efeler Belediye Meclisi Üyesi olarak görev yapan Rıza Posacı, konuya ilişkin yaşann süreci Aydın Hedef Gazetesi’ne anlattı. “Efeler Belediye Meclis Başkanlığı’na sundukları ortak önergede yeni demiryolu inşa edilmesinin ekonomik olarak daha uygun olduğunu ve mevcut hatta ikinci hattın eklenmesi yerine şehir dışına çıkarılmasında kamu yararının bulunduğunu belirtiklerine değinen Posacı, “Mesut Bey’in başkanlığında 6 kişilik bir heyetle İzmir’e gittik. 3. Bölge Müdürlüğü ile yaptığımız temasta dönemin Bölge Müdürü bize, Aydın’ın bir demiryolu alışkanlığı olduğunu ve genelde demiryollarının şehir içlerinden geçtiğini söyledi. O zamanki projede; Selçuklu- Ortaklar tüneli yapıldığında mesafenin kısalacağını, çift hat projesinin devam edeceğini ve hemzemin geçitlerinin çözülerek yaya geçidi için sıkıntı olmayacağını dile getirdi. Bu kapsamda demiryolunun şehir dışına alınmasının faydalı olmayacağını ifade etmişti. Bu sebeple sunduğumuz önerge geçersiz sayıldı ve bu proje kaldı” ifadelerini kullandı.
AYBAN ÖNERİSİNİ HATIRLATTI
Dönemin Bölge Müdürü tarafından Aydın için bir öneride de bulunduğunu aktaran Posacı, “Bölge Müdürü, İzmir’de mevcut altyapıda İZBAN olarak hafif raylı sistem kurulduğunu, bu modelin Aydın’da da kurulabileceğini söyleyerek AYBAN önerisini sunmuş ve talep olduğu durumda değerlendirebileceklerini söylemişti. Ortaklar- Buharkent arasında bir toplu taşıma aracı olması hususu da görüşülmüştü. Fakat bu görüşün devamı gelmedi çünkü Aydın Büyükşehir Belediyesi’nin konusuydu ve bu kapsamda bir atılım yapılmadı” diye konuştu.
“ÇALIŞMALAR YENİDEN YAPILMALI”
Şehir merkezinden geçen demiryollarıyla ilgili trafik sorununa dikkat çeken Cumhuriyet Halk Partisi (CHP) Aydın İl Başkanı Hikmet Saatçı ise konuyla ilgili yaptığı açıklamada, “TCDD yollarının şehir içlerinden geçen demiryolu ağına yönelik bir düzenleme yapılması gerektiğini düşünüyoruz. Bu konuda Aydın’da demiryolları şehir içlerinden geçmekte, bu da gerek trafik yoğunluğu gerekse kaza ihtimalini artırmaktadır. Bu hususta gerekli düzenlemeler yapılarak demiryolu geçişlerinin şehir dışına çıkarılması planlama dâhiline alınmalıdır. Geçmişte gündeme gelen tren yolu geçiş ağının Aydın’ın güneyine alınması noktasında çalışmalar yeniden yapılmalı ve şehir içi trafiğini rahatlatacak düzenleme yapılmalıdır” dedi.
“HEMZEMİN GEÇİTLER YERALTINA ALINMALI”
Aydın Belediyesi’nin Büyükşehir Yasası’nda önceki 2009-2014 yıllarını kapsayan dönemde son meclis üyeleri arasında olan İYİ Parti Aydın İl Başkanı Ahmet Ertürk ise konuyla ilgili açıklamasında, “Aydın Belediye Başkanımız Merhum İlhami Ortekin zamanında tren yolunda 6 aylık bir bakım oldu. İzmir-Denizli arasında hat 6 aya yakın kapalı kalmıştı. O zaman İncirliova’dan kalktıktan sonra Kardeşköy civarında bulunan yokuşta tren yolunun aşağı inerek metro gibi olması ve Aydın Garı’ndan çıktıktan sonra İmamköy’deki yükleme istasyonuna kadar yeraltından giderek İmamköy’de açığa çıkarak devam etmesi için bir öneride bulunmuştum. Kesinlikle iki hat Aydın için gerekli ve özellikle hemzemin geçitlerde yeraltına alınması lazım. Hem kazaları önlemek hem de Aydın şehir merkezinin ikiye bölünmüşlüğünden kurtarmak için metro şeklinde yapılmalı. Üstü ise bisiklet, koşu yolu veya jimnastik aletlerinin konulması gibi sosyal aktiviteler için kullanılmalı. Böylece tren kazalarının önüne geçilebilir, ikiye bölünen şehir merkezi kurtulabilir ve şehir trafiğini de rahatlatır. Özellikle Aydın’a hızlı trenin şart olduğunu da düşünüyorum. İzmir’den başlayarak Ankara’ya uzanacak bir hızlı trene ihtiyacımız var. Daha büyük bir amaca hizmet etmiş olunur ve bugün havaalanına 1 veya 1 buçuk saatte gidebiliyoruz. Havaalanına giden bir hızlı trenin olması zamandan da tasarruf olacaktır” ifadelerini kullandı.
DÖNEMİN MHP’Lİ İL BAŞKANI KÖSE, BİRLİKTELİK ÇAĞRISI YAPMIŞTI
Oluşturulan çalışma komisyonuyla 2014 yılında sunulan önerge ve girişimlerin ardından Bölge Müdürlüğü tarafından beklenilen cevabın alınmaması sonucunda bir girişim de MHP’den gelmişti. Dönemin MHP Aydın İl Başkanı Fevzi Köse, bir grup partiliyle Aydın Tren Garı önünde toplanarak Efeler’i ortadan bölen 4 kilometrelik demiryolu hattının yer altına alınması için ses yükseltmişti. İzmir-Denizli demiryolu hattında yeniden çift hat üzerine projelendirme çalışmalarının yetersiz olduğu kanaatinde olduklarını beyan eden Köse, “Aydın-İzmir demiryolu hattının çağımız teknolojisine uygun, saatte 160 kilometre değil, saatte 250 kilometre hız yapabilecek alt yapıya sahip yüksek hızlı trenyolu hattı olması ve bu hattın Aydın/Efeler şehiriçi geçişinin mutlak suretle yeraltından yapılması gerektiği inancındayız. Bu konuda gerek İktidar milletvekilleri gerekse Büyükşehir Belediye Başkanlığının konuya hassasiyetle eğilerek, Aydınımız için çok büyük önem arz eden bu projenin mutlaka gerçekleştirilmesini beklemekteyiz” ifadelerine yer vererek Aydın milletvekilleri ve Büyükşehir Belediyesini birlikteliğe davet etmişti.
“BARİYER ARIZALARINDAN ÇOK ŞİKAYET ALIYORUZ”
Türkiye Sakatlar Derneği Aydın Şubesi’nde 2019 yılından beri dernek başkanlığı yapan Zeliha Gündoğdu, Efeler’de bulunan demiryolları üzerinde üyelerinin yaşadığı sıkıntılar ve kendilerine gelen şikayetler hakkında konuştu. Gündoğdu, “Bariyerlerin bozuk olması öncelikli olarak en büyük problemimiz. Özellikle akülü araçlılar, görme engelli arkadaşlar ve bebek arabası olan vatandaşlardan bize gelen şikayetlere baktığımızda bariyerlerin bozuk olması büyük sıkıntı yaratıyor. Geçmekte zorlanıyorlar ve bu konuda çok büyük şikayetler alıyoruz. Tren gelmemesine rağmen bariyerler kapanıyor, trenin geçeceğine dair alarm da çalıyor fakat tren geçmiyor. Vatandaşlar da geçmeye korkuyor. Bu durumun farkında olan birçok vatandaş da bariyerler kapalı olmasına rağmen karşıya geçmeye çalışıyor. Son yıllarda yaşanan trafik kazalarına baktığımızda, çok net bir artış görüyoruz. Bu durumun da en büyük kanıt olduğunu düşünüyorum. Bu konuda Türkiye Sakatlar Derneği Aydın Şubesi olarak bir çözüm bulunmasını ve geçtiğimiz yıllarda gündem olan tren yolunun Aydın’ın güneyine taşınması projesinin değerlendirilmesini talep ediyoruz” diye konuştu.
“TCDD’DEN SORUMLULUK ALANLARINDA HİZMET BEKLİYORUZ”
Aydın’ın Efeler ilçesinde sadece 4 hemzemin geçitte görevli bulunduğunu ve kendi mahallesindeki Soğukkuyu mevkiinde bariyerlerin bekçi tarafından manuel çalıştığını söyleyen Orta Mahalle Muhtarı İhsan Metinkale, “Bizim mahalleden geçen tren yolunda bulunan bariyer, bekçi tarafından gözetleniyor. Bekçi, tren geleceği zaman manuel bir şekilde bariyerleri indiriyor. Bu yüzden burada kaza sıkıntısı çok yaşanmıyor. Fakat bizim en büyük sıkıntımız, TCDD’nin sorumluluk alanında bulunan alanların temizlenmemesi ve bakımının yapılmaması. Tren yollarında sağ ve sol kısımlar olmak üzere 3’er metre arazi demiryollarına ait. Bu 3’er metrelik arazilerde hiçbir şekilde temizlik, onarım ve bakım yapmıyor. Ağaçlar artık kuruyarak kesilecek hale geldi. İlerleyen zamanlarda kuruyan otlar tren geçtiği esnada bir kıvılcım çıkması sonucu yanarak evlere yakın noktalara sıçrayabilir. Bu da büyük yangın facialarına neden olabilir. Özellikle yaz aylarında bu tehlike daha çok artıyor. Bu kapsamda TCDD’den hizmet bekliyoruz” dedi.
“CANLARIMIZ GİDİNCE AKIL BAŞA GELMESİN”
Konuyla ilgili açıklama yapan Ilıcabaşı Mahalle Muhtarı Alim Tarım ise mahallesindeki tren yoluyla evlerin arasındaki mesafenin çok kısa olduğuna dikkat çekerek, “Tren yolu mahallemin içinden zemine sıfır olarak geçiyor. Ve görevlimiz de yok. Bariyerler çoğu zaman kendiliğinden kapanıp açılıyor, arıza yapıyor. Her an tehlikeyle burun buruna yaşıyoruz. Özellikle trenin geçtiği yerlerde evler raylara çok yakın. 2013’ten beri burada beklenen kentsel dönüşüm projesi var. Yeni kentsel dönüşümle birlikte tren yoluyla evlerin arasındaki mesafenin uzatılması bekleniyordu. Fakat kentsel dönüşüm de gerçekleşmedi. Millet çocuğunu dışarı çıkarmaya korkuyor. Son yaşanan Bolu’daki yangına bir bakın. Önceden önlem alınmadığı için birçok can gitti. Biz de bunu yaşamayalım. Canlarımız gittikten sonra akıl başa gelmesin” ifadelerini kullandı.
Öte yandan İzmir-Aydın hattı üzerindeki Ortaklar-Selçuk arasında hayata geçmesi planlanan 8 bin 260 metre uzunluğundaki tünel, 2025 yılında da yine yatırım programına alınmazken, çift hat projesi ile ilgili de herhangi bir ilerleme kaydedilemedi. Daha önceki yıllarda Aydın-Denizli Otoyolu ile eşzamanlı olarak bitirileceği yetkililerce gündeme getirilen çift hat projesinin akıbeti merak konusu olurken, Aydın kamuoyu ilerleyen süreçte ilde demiryolu yatırımları konusunda ne gibi gelişmeler yaşanacağına dikkat kesildi.