Aydın Hedef Gazetesi Muhabiri Murat Tan'ın haberine göre; Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları’nın (TCDD) 2018 yılında gündeme aldığı ‘Aydın-Çine Feldspat Tesisleri İltisak Hattı Projesi’nde, aradan geçen 6 yıllık sürece rağmen bir arpa boyu yol katedilemedi.
TCDD 3. Bölge Müdürlüğü’nün etüt ve uygulama projeleriyle ilgili ihaleye çıkmasının ardından 2022 yılında iktidar yetkililerince uygulama projelerinin de hazırlandığının duyurulduğu yatırımın askıya alınması, Aydın Çine’de başta feldspat madeni üreten sanayiciler olmak üzere ilçedeki vatandaşları da hayal kırıklığına uğrattı.
PROJE SÜRÜNCEMEDE KALDI
Yılda ortalama 1 milyon ton feldspat ve kuvars madeninin Çine-Aydın-İzmir karayolu üzerinden İzmir Limanı’na taşındığı bilinirken, söz konusu projeyle Çine’den çıkartılan madenlerin limana nakliye maliyetinin en aza indirgenmesi ve karayolu yükünün daha da azaltılması amaçlanıyordu. Yıllık 1 milyon ton yük taşınması planlanan 39,8 km uzunluğundaki demiryolu projesi kapsamında ayrıca 3 adet tünel, 10 adet köprü ve 65 adet alt-üst geçit çalışması yapılması da kararlaştırılırken, maliyetlerin ve fizibilite çalışmalarının bir türlü tamamlanamaması projeyi sürüncemede bıraktı.
İlde de gerek sanayi ve gerekse ulaşım açısından önemi yetkililere yeterli düzeyde aktarılamayınca bir türlü çalışmaların tamamlanıp yatırım programına teklif edilmesi sağlanamayan projeye 2022 yılı Nisan ayında kamuoyuna duyurulan Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’nın 2053 Ulaştırma ve Lojistik Ana Planı’nda da yer verilmemesi, büyük beklentinin oluştuğu işin rafa kaldırıldığını tescilledi.
YENİDEN GÜNDEME ALINACAK MI?
TCDD İşletmesi 3. Bölge İzmir Malzeme Müdürlüğünce ‘Aydın-Çine Feldspat Tesisleri İltisak Hattı Uygulama Projelerinin Hazırlanması Mühendislik ve Danışmanlık Hizmetleri’ için ihale yapılmasına rağmen bir türlü hayata geçirilemeyen projenin ileride yeniden gündeme gelip gelmeyeceği merak konusu oldu. Öte yandan iktidarın daha önce takipçisi olacaklarının sözünü verdiği yatırımın bu dönem yeniden yatırım programa alınmasınınsa halihazırda yürürlükte olan ‘Tasarruf Tedbirleri Genelgesi’nden kaynaklı olarak mümkün olmadığı öğrenildi.
Hatırlanacağı üzere, Aydın-Çine-Yatağan ve Milas için büyük önem taşıyan Güllük Demiryolu projesi de Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’nın 2053 planı içerisinde yer almaması ve henüz herhangi bir girişimde bulunulmaması uzun yıllardır Muğla ve Aydın’a hayal kırıklığı yaşatıyor.
Denizli-Muğla-Aydın 1/100 binlik ile Muğla ili 1/25 binlik Çevre Düzeni Planı’nda yer almasına rağmen proje için herhangi bir çalışma başlatılamaması zaman zaman bölge milletvekilleri tarafından da TBMM’ye taşınıyor.