Aydın Hedef Gazetesi Muhabiri Murat Tan'ın haberine göre; Halihazırda 2032 yılına kadar Türk Hava Yolları (THY) Uçuş Akademisi olarak hizmet vermeye devam edecek olan Çıldır Havalimanı’na, 1961 yılında dönemin askeri darbe komitesi tarafından rotasının askeri yasak bölgeye çevrilmesi ve bir türlü ilave pist yapılamaması gibi fiziki ve tarihsel engeller, havalimanının sivil uçuşlara açılmasını zora sokarken, 64 yıllık gecikme Aydın’ın havalimanı hayalini gelinen süreç itibariyle iyiden iyiye suya düşürdü. 22 Haziran 2018’de genel seçim sürecinde Aydın’a gelen dönemin Başbakanı Binali Yıldırım’ın, Çıldır Havalimanı’nın sivil uçuşlara açılacağı sözünü vermesi hafızalarda yerini korurken, o dönem Aydın halkı ve iş dünyasında büyük heyecana neden olan müjdenin üzerinden 6 yıl 7 ay geçmesine rağmen bir türlü gerçeğe dönüşmemesi Aydınlılarda büyük üzüntüye neden oldu.
TARİHSEL GERÇEKLİK BİR TÜRLÜ GÖZDEN GEÇİRİLMİYOR!
Türkiye’de havalimanı olmayan tek büyükşehir olan Aydın’ın turizm ve ticaret potansiyelini artıracak en önemli projelerden olan Çıldır Havalimanı’nın bir türlü sivil uçuşlara ve kargo taşımacılığına açılmaması, hükümet tarafından makro yatırım ölçeğinde ilin ihmal edildiği yorumlarını da beraberinde getirmeye devam ederken, THY’nin pilot eğitimleri için kullandığı havalimanının, 2032 yılına kadar bu statüde kalacağı da netlik kazandı. Çıldır Havalimanı’nın sivil uçuşlara açılamamasının arkasında yatan bir diğer önemli faktörse 1961 yılında alınan askeri karar olarak dikkati çekerken, Menderes Hükümeti’ni alaşağı eden dönemin darbe komitesi, eldeki bilgilere ve iddialara göre o süreçte yapılan referandumda ‘Hayır’ oyu veren Aydın’ı cezalandırmak için havalimanının rotasını askeri yasak bölgeye çevirmiş ve sivil uçuşlara kapatmıştı. Darbe hükümetince o dönem alınan karar, havalimanının sivil havacılık faaliyetlerine açılmasını engelleyen tarihsel bir engel olarak da varlığını sürdürürken, söz konusu tarihi gerçekliğin bir türlü gözden geçirilememesi ve çözüm üretilememesi, Aydın’ın gelinen süreç itibariyle komşu illerine göre ekonomik gelişim hamlelerinde iyiden iyiye geri planda kalmasına da yol açtı.
YATIRIM PROGRAMINA ALINMASI BEKLENİYOR
Aydın’a iade-i itibar açısından da kritik önem taşıyan Çıldır Havalimanı’nın sivil uçuşlara açılamaması, kamuoyunda zaman zaman ‘ilin kalkınması için büyük kayıp’ yorumlarına neden olurken, dönemin darbe komitesi tarafından Aydın halkını cezalandırma amacıyla alındığı öne sürülen kararın halen etkisini sürdürmesi ve ilgili mercilerin konuya duyarsız kalmasıysa vicdanları yaralıyor. Aydınlılar, şehrin turizm ve ticaret potansiyelinin önünün açılması için Çıldır Havalimanı'nın bir an önce sivil uçuşlara ve kargo taşımacılığına açılmasını talep ederken, hükümetin önümüzdeki süreçte tarihsel ve fiziki engelleri aşarak gerekli yatırımları yapması ve şehir halkının beklentilerine yanıt vermesi bekleniyor. İlde başta Aydın Ticaret Odası Başkanı Hakan Ülken olmak üzere bir çok sivil toplum kuruluşu yöneticisiyle iş dünyası temsilcileri, havalimanının faaliyete geçmesiyle Aydın’ın hem iç pazarda hem de uluslararası arenada rekabet gücünün artacağını savunurken, Çıldır Havalimanı’nda gerekli düzenlemeler yapılmasının mutlaka yatırım programına alınması gerektiğini vurguluyor.
‘Son Başbakan’ Binali Yıldırım’ın verdiği sözün üzerinden 6 yıl 7 ay geçmesine rağmen havalimanının halen sivil uçuşlara ve kargo taşımacılığına açılamaması, Aydın’ın geleceği için engel olarak görülmeye devam ederken, ilerleyen süreçte konuyla ilgili yaşanacak gelişmeler büyük merak uyandırıyor.
En son CHP Aydın Milletvekili Evrim Karakoz’un da soru önergesiyle TBMM’ye taşıdığı Çıldır Havalimanı ile ilgili olarak açıklama yapan Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, pist ebatlarının charter ve tarifeli uçakların performansını karşılamadığı için kullanılamadığını belirtmiş ve kargo taşımacılığında kullanılmasına yönelik bir planlama olmadığı bilgisini paylaşmıştı.