Aydın Valiliği 2024 yılının ilk 9 ayında meydana gelen motosiklet kazalarına ilişkin verileri paylaştı. Valilik, kazalarda 14 kişinin hayatını kaybettiğini belirtti. Motosiklet kazalarındaki can kayıplarının sebepleri ise aşırı hız yapmak ve koruma başlığı kullanılmaması olarak açıklandı.
KAZALARDA ARTIŞ VAR
Aydın Valiliği konuyla ilgili yaptığı açıklamada şu ifadeleri kullandı:
“İlimizin coğrafi özellikleri ve iklim koşulları dikkate alındığında motosiklet ve motorlu bisikletlerin vatandaşlar tarafından ulaşım aracı olarak kullanılmasının yanı sıra ticari faaliyetlerde de yoğunlukla kullanılmaktadır. 614 bin 725 tescilli aracın bulunduğu ilimizde motosikletlerin (218 bin 480) genel araç sayısına oranı yüzde 36’dır. İklim şartları sebebiyle yılın her ayında kullanıma uygun olması ve ekonomik olması sebebiyle tercih edildiğinden trafikte yoğun olarak kullanılan motosikletlerin karışmış olduğu trafik kazaları da artış göstermektedir."
EN ÖNEMLİ SEBEPLER AÇIKLANDI
Kazaların artışındaki en önemli sebepleri, "Seyir halindeki araçların aralarından geçerek ilerlemek, yayalar için ayrılmış yolları kullanmak, hatalı şerit değiştirmek, önündeki aracın sağından geçmeye çalışmak ve kavşakta geçiş kurallarına riayet etmemek bu kazaların en önemli sebepleridir. Olası bir kaza sonrası motosiklet sürücüsünün tek güvencesi ise kullanmak zorunda olduğu koruma başlığı ve gözlüğüdür." ifadesiyle açıklandı.
2 BİN 353 KAZA
Yılın başından bu yana 2 bin 353 motosiklet kazasının yaşandığı belirtilen açıklamada, "2024 yılının ilk 9 aylık döneminde il genelinde meydana gelen ölümlü trafik kazalarının yüzde 46’sı (14 kaza) ve yaralanmalı trafik kazalarının ise yüzde 64’ü (2 bin 353 kaza) motosikletlerin karışmış olduğu kazalardır.
14 kişinin hayatını kaybetmesi ve 2.844 kişinin de yaralanması ile sonuçlanan motosiklet kazalarındaki can kayıplarının başlıca sebepleri; aşırı hız yapmak ve koruma başlığı kullanılmamasıdır. Meydana gelen yaralanmalı motosiklet kazalarında ise sürücünün ve motosiklette yolcu konumundaki kişinin çarpışma sırasında doğrudan darbeye maruz kalması basit de olsa yaralanmasına sebep olmaktadır. Koruma başlığı (kask) bulunmayan sürücüler ise böyle durumlarda ölümcül darbeler dahi alabilmektedir.
Ölümle sonuçlanan motosiklet kazaları oluş türlerine göre incelendiğinde; yoldan çıkma-devrilme-savrulma (yüzde 50), yandan çarpma (yüzde 34), arkadan çarpma (yüzde 8) ve karşılıklı çarpışma (yüzde 8) şeklinde meydana geldiği tespit edilmiştir." denildi.
Motosiklet kazalarını önlemeye yönelik yapılan çalışmalar ise şu şekilde sıralandı;
"Motosiklet kazalarının yoğun olduğu güzergâhlarda sabit ve seyir halinde yapılan denetimler arttırılmaktadır. Bu kapsamda 2024 yılında 84 bin 415 motosiklet sürücüsü denetlenmiş ve kural ihlali yaptığı tespit edilen 60 bin 759 sürücüye gerekli cezai işlemler uygulanmıştır.
Motosiklet sürücülerini hız ve kask kullanımı başta olmak üzere genel trafik kuralları konusunda bilgilendirme amacıyla faaliyetler gerçekleştirilmektedir. Bu faaliyetler kapsamında 37 faaliyette bin 792 motosiklet sürücüsüne ulaşılarak bilgilendirme yapılmıştır.
Kent Güvenliği Yönetim Sistemleri (KGYS) ve İnsansız Hava Araçlarının (Drone) trafik denetimlerinde kullanılmayı başlanmasıyla kask kullanımı, seyir halinde cep telefonu kullanımı, trafik ışıklarına uyulması konusundaki denetimler arttırılarak kazaların yoğunlaştığı kavşaklarda farkındalık oluşturmak için yapılan denetimlere ilişkin uyarıcı levhalar yerleştirilmiştir.
Medya ve sosyal medya aracılığıyla ulaşılamayan sürücü, yolcu veya yayalar ile göz teması kurulması, doğru bilginin ilk ve yetkili ağızdan paylaşılarak hedef kitlede davranış değişikliği sağlamak amacıyla; halkın toplandığı mekân ve yerlerde, camiler, spor müsabaka alanları, lokanta, kahvehane gibi mekânlarda “Umuma Açık Alanlarda Trafik Eğitimleri” gerçekleştirilmektedir.
“Trafikte 1 can kaybı bile fazladır!” ve "Trafikte Her Yıl Daha İyiye" sloganı ile huzur ve güven ortamının sağlanması, trafik kazalarından kaynaklı can ve mal kayıplarının önüne geçilerek olumlu bir trafik kültürü oluşması için okullarda öğrencilere verilen eğitimlerin yanı sıra alışveriş merkezleri ve kent meydanı gibi vatandaşların yoğunlukta bulunduğu yerlerde bilgilendirme çalışmaları yapılmaktadır.
İlimizdeki motosiklet kullanıcılarının hem kendilerinin hem de diğer yol kullanıcılarının can güvenliklerini sağlamak için hız sınırları ve kask kullanımı başta olmak üzere diğer tüm trafik kurullarına uymalarını hatırlatır, denetimlerimizin artarak devam edeceğini kamuoyuna saygıyla sunarız.”