Ulaştırma 2053 Vizyonu’nda sivil uçuşlara ve kargo taşımacılığına açılması büyük beklenti haline gelen Çıldır Havalimanı ile Gülllük Demiryolu Projesi’nin yer almamasını, geçtiğimiz gün ‘Aydın daha çok bekler’” başlığıyla manşete taşıdık!

***

Geriye dönük bakıldığında Aydın 62 yıldır Çıldır Havalimanı’nı bekliyor! Bunu çok dillendirdiğimiz için ben bu yazıda biraz Güllük Demiryolu Projesi’nin üstünde duracağım ki bu projenin 2053 Vizyonu’nda yer almaması da hakikaten büyük bir hayal kırıklığıdır.

***

Bu proje bilindiği üzere ilk kez Aydın İl Genel Meclisinin 2006 yılındaki Kasım ayı toplantısına katılan Denizli-Aydın-Çine-Güllük demiryolu hattı projesinde görevli Denizli eski Milletvekili Aycan Çakıroğulları tarafından gündeme getirilmişti.

***

O dönem mecliste yaptığı konuşmada, projenin kamu-özel sektör işbirliği ile gerçekleştirileceğini ve projenin 582 milyon 700 bin dolara mal olacağını belirten Çakıroğulları, ayrıca proje için kurulacak şirkette Aydın, Denizli ve Muğla İl Genel Meclislerinin yüzde 2'şer paylarının olacağını da söylemişti.

***

Hatta projenin bitiş tarihi olarak 6 Haziran 2009 tarihini veren Çakıroğuları, arazi kamulaştırmaları için Ulaştırma Bakanlığı Demiryolları, Limanlar ve Hava Meydanları İnşaatı (DLH) Genel Müdürlüğü tarafından 90 milyon YTL bütçe ayrıldığını da sözlerine eklemişti.

***

Peki ne oldu da bu proje sümenaltı edildi? İşte burası muamma…
O dönem Çakıroğulları’nın açıkladığı maliyeti güncel kur üzerinden hesapladığımızda karşımıza astronomik bir rakam da çıkmıyor değil ancak 2006 yılı için bakıldığında karşılanabilir düzeyde olduğu biliniyor.

***

Çakıroğulları’nın 2006 yılında 582 milyon 700 bin dolarlık maliyet hesabı çıkardığı proje, günümüzdeki güncel kur üzerinden bakıldığında yaklaşık 8 milyar 500 milyon liraya tekabül ediyor!

***

Oysa o dönem dolar 1,30690 seviyesindeydi ve maliyet noktasında da ulaştırma projelerine büyük önem veren hükümet için hayata geçirilmesi cidden kolay bir işti ancak bölünmüş yol projeleri daha revaçta olduğu için ne yazık ki Güllük Demiryolu Projesi adeta görmezden gelindi.
Bu proje için ayrılan 90 milyon YTL de muhtemelen başka bir bölünmüş yol projesi için harcandı!

***

Tabi biz bu maliyet hesabını da şimdi bir kenara bırakalım. Geçtiğimiz günlerde bu projeye ilişkin alanında uzman birileriyle görüştüm.

***

Bir kere şu bir gerçek ki; Çine’den Aydın’a ulaşımda geç kalındığı gibi Aydın-Çine üzerinden Muğla’ya hızlı tren ulaşımının sağlanması için de çok geç kalındı.

***

Oysa demiryolunun bölgenin gelişimine ve turizmine olumlu katkı sağlayacağı, havalimanlarına nazaran iyi bir alternatif olacağı ve aynı zamanda karayolu trafiğini de rahatlatacak bir çözüm sunacağı da ortada.

***

Esasında bu projeye makro ölçekten baktığımızda büyük miktarlarda feldspat, mermer, çimento ihraç kapasitesi olduğu bilinen Çine-Yatağan bölgesinin yanında Aydın, Denizli, Muğla bölgesinin Güllük limanına daha kısa mesafeden bağlanması İzmir Limanı’na alternatif bir limanın daha bölgeye kazandırılmasını sağlayacaktır.

***

Ümidimiz değişik illerden de türlü eleştiriler getirilen Ulaştırma 2053 Vizyonu’nun yeniden revize edilmesi ve özellikle Aydın için Çıldır Havalimanı, Güllük Demiryolu Projesi ve Aydın-İzmir ile Aydın-Denizli çift hatlı Yüksek Hızlı Tren projelerinin aşama aşama en geç 2030’a kadar hayata geçirilmesidir!

***

DİĞER YAZILARI